Loading...

Goede zakelijke portretfotografie

Het korte antwoord? Het maken van een goede portretfoto is zeker niet gemakkelijk. Mijn advies is dus altijd om een beroepsfotograaf in te huren. Je mag het van mij altijd eerst zelf proberen. Al zul je dan in de meeste gevallen alsnog concluderen dat het schieten van bruikbare zakelijke portretten een vak apart is ☺.

Nu het iets langere antwoord. De totstandkoming van geschikte portretfoto’s is een wisselwerking tussen de opdrachtgever, de geportretteerde, en de fotograaf. Dus niet alleen tussen de persoon voor en achter de camera! De kwaliteit van een zakelijke foto wordt ook mede bepaald door de opdrachtgever. Deze geeft aan de hand van een briefing aan wat de wensen en doelen van de fotoshoot zijn. (Tip: lees hier mijn blog over het schrijven van een fotografie-briefing!)

Persoonlijke aanpak bij portretten

In de briefings van partijen die mij inhuren voor hun portretfotografie komen vaak dezelfde woorden terug. Vrolijk, ontspannen. Gemoedelijk, vriendelijk, en sympathiek. De foto’s zijn als het ware het visitekaartje voor een bedrijf, dus niet gek dat men uitkomt op dergelijke, effectieve begrippen.

De beste manier om een vrolijke, ontspannen foto te maken, is als de fotograaf zelf ook vrolijk en ontspannen is. Alleen dit zou al voldoende reden moeten zijn om een ervaren portretfotograaf in de arm te nemen. Het schieten van de plaatjes is voor hem of haar immers routine, waardoor de fotograaf zijn volle aandacht kan richten op de mensen die gefotografeerd worden.

Ik heb in mijn fotografie-carrière al duizenden mensen mogen portretteren. Hierdoor kan ik vrij snel zien of mensen in staat zijn om zich te ontspannen voor het oog van de camera. Mocht de geportretteerde het zichtbaar spannend vinden en moeite hebben zich te ontspannen, kan ik direct ingrijpen en bijsturen.

Hoe ik dit precies doe? Het korte antwoord: dat is niet in een paragraaf samen te vatten. Er is simpelweg geen ’gouden tip’.

Het wat langere antwoord? Het verschilt echt per persoon en per situatie. Ieder persoon en ieder moment is anders. Al moet ik wel zeggen dat humor er een belangrijke rol in speelt. Ook helpt het vaak als ik mijn manier van werken verder uitleg. Of ik nu 10 of 100 foto’s van je moet maken voor we tot dé foto komen, het maakt mij echt niets uit. Ik ga gewoon door. We gaan voor die paar mooie foto’s. Het restant gaat zo de prullenbak in.

Kleding en voorbereiding

Laat mensen zelf nadenken over wat ze willen dragen. Geef ze ook de tijd hiervoor! Een paar dagen voor de fotograaf langskomt, kun je wat tips naar je personeel sturen. Besef je bijvoorbeeld dat een portretfoto soms vele jaren meegaan. Als je ervoor kiest om iets aan te trekken wat nú erg in de mode is, kan je over een jaar een flinke flater slaan. Beter kies je voor iets wat tijdlozer is.

Ook is het niet handig om een fijn lijntje of blokjespatroon te dragen. Denk aan overhemden, die nog wel eens flink storende patronen willen hebben. Dergelijke lijntjes en blokjes kunnen voor storing zorgen bij een bepaalde output van de foto (Google maar eens op “moiré effect”).

Tijdens mijn fotoshoots is er zelden een visagist aanwezig. Ik doe dan ook geen mode-fotografie. Mijn ervaring is dat vrouwen zelf heel goed zijn in het aanbrengen van hun eigen make-up. Verder is het aan te raden om de dag voor de fotoshoot niet te laat naar bed te gaan. Ook kan het een goed idee zijn om een paar dagen voor de fotoshoot een kapper te bezoeken (al is dit niet het juiste moment om te experimenteren met een nieuwe kleur of stijl!).

Doel van de foto

Het is belangrijk om voor jezelf te bedenken waar je de foto wilt gebruiken. Voor LinkedIn, een bedrijfswebsite of een publicatie in een magazine of vakblad? Achterhaal dan hoe groot de foto’s geplaatst zullen worden. Zo worden portretten op LinkedIn standaard vertoond als 400 x 400 pixels (voor een niet-betalend account). Ook op een bedrijfssite zullen ze over het algemeen niet veel groter zijn dan dit.

Daar staat tegenover dat je voor pers- of reclame-uitingen wel grotere versies van die foto nodig kan hebben. Bijvoorbeeld van het bestuur en/of directieleden, die bijgevoegd worden bij een persbericht. Of foto’s van je medewerkers voor een brochure, flyer of banner.

Mooie achtergrond? Niet altijd!

Laat me hier heel duidelijk over zijn. Het belangrijkste van een goed portret is de geportretteerde zelf. Wil je daar nog een flitsende achtergrond bij? Bedenk je dan dat dit ook heel erg storend kan zijn. Als je de foto op 400 x 400 pixels wilt gebruiken, bijvoorbeeld voor je LinkedIn account, is mijn advies altijd om voor een neutrale, “saaie” achtergrond te gaan.

Is er wat meer ruimte en wil je meer laten zien? Voor een personeelsmagazine, vakblad, of reclame-uiting? Dan kan een mooie achtergrond echt iets toevoegen. Hier heb je nog de keuze tussen binnen- en buitenfotografie. Buiten kan erg leuk zijn, maar besef wel dat hier risico’s aan vastzitten. Je kunt de zon niet van tevoren bestellen. Als je dan een laatste gaatje in de agenda van een directeur of bestuurder gevuld hebt, en er vervolgens geen foto’s gemaakt kunnen worden door hardnekkige regen, zou dat toch jammer zijn.

Gelukkig bieden de meeste moderne kantoorpanden genoeg mogelijkheden voor een leuke achtergrond. Wat dit precies kan zijn, hangt wederom af van de uiteindelijke grootte van het gebruik.

Passende achtergrond

Nu we het toch over de achtergrond hebben. Deze hoeft echt niet altijd super interessant te zijn. Ik probeer persoonlijk altijd – waar mogelijk – op zoek te gaan naar een relevante achtergrond. Als je een portretfoto nodig hebt voor bij een artikel en het artikel gaat over een bepaald onderwerp? Dan doe ik mijn best om een portret te maken die hier raakvlakken mee heeft.

Soms zit het echt in de kleine dingen. Als ik bijvoorbeeld een portret maak van een directeur van een groene energie-leverancier, zet ik er wat planten bij. Als een klant nog niet precies weet hoe de foto’s gepubliceerd zullen worden en bedoeld zijn voor de algemene beeldbank, is het handig om diverse soorten foto’s te maken. Hierbij kunnen verschillende achtergronden gebruikt worden zodat je later een portretfoto bij een specifieke media uiting kunt kiezen.

Goede portretfoto’s kosten tijd

Zorg ervoor dat je deze tijd dan ook echt inplant. Soms heb je gewoon last-minute een goed portret nodig van je team of bestuurders en directeuren. Het is lastig, zo niet onmogelijk, om dat op korte termijn nog te organiseren. Het tot je beschikking hebben van een mooie set portretfoto’s is dus nooit weg. Al helemaal niet als dit foto’s zijn waar we echt de tijd voor hebben kunnen nemen, die in een ongedwongen sfeer geschoten zijn en met de hoogst mogelijke zorg geselecteerd zijn.

Plan dus eens een paar uur in met een professionele portretfotograaf en laat goede portretfoto’s van je personeel maken. Op die manier heb je altijd goede foto’s beschikbaar. Benieuwd wat ik voor jou/jullie kan betekenen? Neem gerust eens contact op om de mogelijkheden door te spreken.

2018-08-28T16:07:52+00:00