In dit blog geef ik je tips voor de achtergrond van portretten. Op die manier kun je een weloverwogen keuze maken. De achtergrond van portretten is beeld- en sfeerbepalend. Maar, wat is de perfecte achtergrond voor portretfoto’s? Dat hangt sterk af van het doel en gebruik van de foto’s. Bepaal dus eerst, voordat je kiest, waar de portretten voor worden gebruikt. En vooral ook hoe. Is de publicatie op klein formaat en voor zakelijke doeleinden zoals op LinkedIn? Of voor een “werken bij” gedeelte van je bedrijfswebsite? Of wil je laten zien hoe iemand eruitziet? Dan is het handiger om foto’s te laten maken met een achtergrondwand zoals je hierboven ziet. Is er meer ruimte voor een beeld op groter formaat en is ook de omgeving relevant (zoals vaak het geval is bij “werken bij” websites)? Dan is een portret zonder neutrale achtergrondwand beter. Laat mensen dan fotograferen in hun werkomgeving. Ik neem je graag mee in de dos and don’ts van achtergronden voor portretfotografie!
Portretten met achtergrond laten maken door een ervaren portretfotograaf
Laat je portretten van je medewerkers maken, dan is de kans groot dat die ook hun weg vinden naar social media zoals LinkedIn. Je kunt personeel niet verplichten om de portretfoto’s op hun LinkedIn-pagina te gebruiken. Maar, als de portretten heel mooi zijn, zullen veel medewerkers die foto´s waarschijnlijk wel gebruiken. Zorg dus dat de foto’s worden gemaakt door een goede en ervaren portretfotograaf. Op die manier is de kans dat veel medewerkers blij zijn met hun portretfoto’s het grootst.
Tips voor het gebruik van een achtergrond bij portretten:
1 Een lichte achtergrond bij portretfotografie.
Een lichte achtergrond is ideaal als de persoon op het portret alle aandacht moet krijgen. En dat op een vrolijke en lichte manier. Dit soort foto’s maak ik vaak als de portretfoto’s bedoeld zijn voor de bedrijfswebsite en/of LinkedIn. Mensen zien er op een lichte achtergrond benaderbaar uit. De achtergrond voegt niet veel toe en leidt niet af van de geportretteerde. Voorbeelden: portretten met een neutrale achtergrond.
2 Een donkere achtergrond bij portretfotografie.
Met een donkere achtergrond krijgt de geportretteerde ook alle aandacht. Alleen komt een donkere achtergrond serieuzer en formeler over dan een witte. De persoon op de foto is minder benaderbaar en de achtergrond creëert een gevoel van afstand. Je ziet deze keuze vaak bij professionals en bedrijven met een serieus en zakelijk beroep. Denk aan advocatenkantoren of organisaties in de juridische sector. Voorbeelden van portretten met een donkere achtergrond: LinkedIn profielfotografie voor bedrijven
3 Een gekleurde achtergrond bij portretfotografie
Je kunt grofweg gezegd om twee redenen kiezen voor een kleur in de achtergrond. Ten eerste leg je met een kleur meer creativiteit in een portret. Maar, het kan ook zijn dat de achtergrondkleur onderdeel is van de huisstijl, die je op deze manier wil laten terugkomen. Zodat je de bedrijfshuisstijl terugziet op onder meer de socials. Kies je een extreme kleur, dan verklein je meestal wel de kans op gebruik van de foto’s door je personeel op hun eigen kanalen zoals LinkedIn.
Overigens zijn alle kleuren in de achtergrond mogelijk. Wil je portretten met een specifieke achtergrondkleur? Kies dan een gekleurde rol papier (als achtergrond) die het meest in de buurt komt van jouw wensen. Er zijn veel gekleurde papierrollen beschikbaar, kijk hier maar eens: achtergronden gekleurd papier. Achteraf kan de fotograaf de kleuren perfect aanpassen aan jullie huisstijlkleur.
4 Een creatieve achtergrond bij portretfotografie
Met gekleurd (flits)licht en/of beamers kun je heel veel creativiteit in een portret leggen. Dat kan leuk zijn en heel goed werken als je extra aandacht wil creëren met de portretfoto’s. Je kunt met een beamer iets extra’s toevoegen. Bijvoorbeeld door een relevante foto te projecteren op de geportretteerde persoon. De foto die je projecteert kan iets te maken hebben met het beroep of de functie van de persoon of het project waaraan hij of zij werkt. Ook kan het leuk zijn om het bedrijfslogo te projecteren. Meer weten over het laten maken van een creatief portret? Lees dit blog: creatief portret
5 Een natuurlijke achtergrond bij portretfotografie op locatie
Een portretfoto zonder achtergrondwand, maar met de omgeving in beeld werkt in sommige gevallen het beste. Je kunt meer laten zien en de foto wordt interessanter. Dit is ideaal voor arbeidsmarktcommunicatie. Je laat namelijk zien waar iemand kan komen te werken. Dit soort foto’s gaan niet alleen om de persoon. In veel gevallen is dat leuk, maar er moet wel een passende ruimte voor een dergelijke publicatie zijn. Een “werken bij” website waarbij foto’s groot worden gebruikt is dus ideaal. Wordt de foto in een klein formaat gepubliceerd, dan is het beter om een rustige achtergrond te kiezen (dus met een achtergrondwand).
Een ervaren portretfotograaf kan je op locatie adviseren over de mooiste of beste achtergrond. Omdat ik voorafgaand aan elke portretfotografieklus graag wil weten waarvoor ik de portretten maak, kan ik op locatie meedenken. Voorbeelden staan op deze pagina’s: Portretten voor recruitment vacature en “werken bij” website. Portret op locatie buiten.
Conclusie: welke achtergrond voor portretfotografie past het beste?
Bedenk eerst waarvoor je de portretten gaat gebruiken en hoeveel publicatieruimte er is voor de portretfoto’s. Groot gebruik voor arbeidsmarktcommunicatie? Of klein voor de bedrijfswebsite en eventueel LinkedIn? Bepaal daarna welke type achtergrond goed past:
- Is de publicatie van de portretten op klein formaat, bijvoorbeeld als profielfoto op de ‘Over ons’ pagina van je bedrijfswebsite, dan zijn foto’s met een neutrale achtergrond ideaal.
- Wil je vrolijk, positief en benaderbaar overkomen, laat dan foto’s met een lichte achtergrond maken.
- Met een donkere achtergrond kom je vooral serieus en formeel over.
- Wil je in communicatie-uitingen veel ruimte geven aan jullie creatieve kant of de huisstijl? Laat dan portretten maken met een achtergrondkleur die daarbij past.
- Heb je veel ruimte voor een foto? Bijvoorbeeld voor een header van een website? Kies dan voor een portret op een mooie locatie.
En last but not least: zorg dat je met een ervaren portretfotograaf samenwerkt. Dat zorgt ervoor dat veel medewerkers blij zullen zijn met hun portretten. En dat maakt de kans groot dat de portretten veel gebruikt worden wat zichtbaarheid creëert.