Tips voor het maken van een briefing voor een fotograaf voor arbeidsmarktcommunicatie.

Als je een fotograaf gaat inhuren, heb je vast al een bepaalde soort foto in gedachte. Misschien niet heel gedetailleerd maar zeker wel bepaalde ideeën. Hoe breng je die ideeën over aan een fotograaf?

Met een goede fotografie briefing zorg je ervoor dat de fotograaf precies die beelden maakt die aansluiten bij de marketing- en communicatiedoelstellingen. Hoe specifieker je kunt aangeven wat voor soort foto’s wenselijk zijn, hoe efficiënter de fotograaf te werk kan gaan en hoe beter de beelden passen bij wat je in gedachte hebt. In dit artikel geef ik je 8 tips voor het maken van een effectieve fotografie briefing.

1. Geef aan waar je de foto’s voor gaat gebruiken

Door de fotograaf te informeren over het doel van de foto’s, stel je hem/haar in de gelegenheid om mee te denken over wat voor soort beelden helpen om dit doel te bereiken.

Bovendien helpt deze informatie de fotograaf efficiënt te werk te gaan. Wil je de foto bijvoorbeeld in een blad publiceren en is er in dat blad maar ruimte voor een kleine portretfoto? Dan is het niet handig dat de fotograaf de geportretteerde full body in beeld brengt. Als de fotograaf dit van tevoren weet, dan kan hij/zij zich in dit geval richten op het maken van close-ups van het gezicht. Wil je tekst op de foto plaatsen? Dan kan de fotograaf hier bij de compositie en achtergrond van de foto rekening mee houden. Achteraf hopen dat er een geschikte foto bij zit die zo te snijden is dat het beeld goed wordt gevuld, is minder prettig dan weten dat er meerdere foto’s geschikt zullen zijn omdat je exact hebt aangegeven hoe de foto’s worden gebruikt.

Weet je nog niet precies waar de foto’s voor gebruikt gaan worden? Dan is ook die informatie handig voor de fotograaf. Hij/zij kan dan juist veel diverse foto’s maken van dezelfde setting, die op verschillende manieren zijn te gebruiken.

2. Geef aan wie de doelgroep is

Als het doel is om goede foto’s te maken voor je arbeidsmarktcommunicatie dan hoeft de doelgroep nog steeds niet duidelijk te zijn. Welke mensen wil je graag aantrekken?

De stijl van een foto wordt onder andere bepaald door de doelgroep. Denk daarom goed na over wie je precies met de foto wil aanspreken en wat zij belangrijk vinden en deel deze informatie met de fotograaf.

3. Stuur een aantal voorbeelden van foto’s mee

Heb je voorbeelden van de soort foto’s voor arbeidsmarktcommunicatie waarnaar je op zoek bent? Stuur die dan mee met de briefing, zodat de fotograaf een goed beeld heeft van wat je zoekt. Ook stockfoto’s of foto’s van deze website kunnen prima als voorbeeld foto’s dienen. Bekijk bijvoorbeeld eens Fotografie van medewerkers op de werkvloer of foto’s voor “werken bij”websites

4. Laat weten hoeveel foto’s je geleverd verwacht te krijgen

Verwacht je minimaal 20 foto’s vanuit diverse hoeken, dan kost dit vanzelfsprekend meer tijd dan het maken van 5 foto’s vanuit 1 hoek. Hoe specifieker je kunt aangeven wat voor aantallen foto’s wenselijk zijn, hoe beter de fotograaf tijdens een shoot kan inschatten of er voldoende foto’s zijn gemaakt.

Het is riskant om zelf een vast aantal uren te plannen als je wensenlijstje niet ongeveer overeen blijkt te komen met de tijd die het kost om die foto’s te maken. Als je een fotograaf voor 3 uur boekt en tijdens de fotoshoot blijkt dat je een wensenlijstje voor minimaal 5 uur fotografie hebt dan kunnen ergens problemen ontstaan. In het meest ongunstigste geval heb je een tekort aan bepaalde foto’s en wordt dat pas duidelijk zichtbaar na het aanleveren van de foto’s. Het opnieuw organiseren van een fotoshoot kost dan beduidend meer tijd dan nodig was geweest.

5. Deel het huisstijldocument van het bedrijf met de fotograaf

Zeker voor uitgebreide corporate fotoshoots is het handig om de fotograaf jullie huisstijl document toe te sturen. Vaak staan daar ook richtlijnen in voor de fotograaf over het gebruik van fotografie en de nabewerking van de foto’s. Zo zorg je ervoor dat de stijl, compositie en kleurgebruik van de foto goed aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf.

6. Laat de fotograaf weten wanneer je de foto’s nodig hebt

Sommige foto’s hebben perswaarde en die wil je zo snel mogelijk nadat ze zijn gemaakt met een persbericht meesturen. Bij foto’s voor bijvoorbeeld een beeldbank is snel aanleveren van minder groot belang. Laat de fotograaf weten wanneer je de foto’s nodig hebt, zodat hij/zij hier rekening mee kan houden bij het inplannen van de nabewerking.

7. Regel toestemming waar nodig

Voor het fotograferen van mensen en locaties is vaak toestemming nodig. Denk hierbij aan bijvoorbeeld semi-publieke ruimtes zoals een winkelcentrum of treinstation. Ook als je bepaalde mensen wil laten fotograferen, houd er dan rekening mee dat zij moeten instemmen met de fotoshoot. Dit kun je het beste doen voor dat de fotoshoot begint. Het niet regelen van toestemming kan leiden tot vertraging, of soms zelf uitstel of annulering van de fotoshoot, wat extra kosten met zich mee kan brengen.

8. Deel noodzakelijke logistieke informatie met de fotograaf

Zorg ervoor dat de fotograaf over de benodigde logistieke informatie beschikt, bijvoorbeeld telefoonnummers van contactpersonen op locatie, een programma, parkeergelegenheid, eventuele veiligheidsmaatregelen op locatie, etc. Met deze informatie kan een fotograaf zo efficiënt mogelijk te werk gaan.

Een goede voorbereiding is dus de basis voor een geslaagde fotoshoot en een fotografie briefing kan daarvan een belangrijk onderdeel.

Foto’s op je website plaatsen?

Ik een artikel op Frankwatching schrijven we over het gebruik van foto’s op websites. Lees het artikel hier: Versterk je merk met foto’s: do’s en don’ts voor beeldgebruik op je website

Als je graag tips wil voor het laten slagen van een fotoshoot dan kun je dit blog van Wilmar Dik lezen op Frankwatching.com: https://www.frankwatching.com/archive/2021/01/29/fotoshoot-7-tips/

Contact met ons

Op zoek naar een professionele fotografie en/of film producent in Den Haag, Rotterdam of omstreken? We helpen je graag! Bekijk de voorbeelden op deze website en neem contact op.