Loading...

Stop met nietszeggende stockfoto’s bij jouw arbeidsmarktcommunicatie

Dit blogartikel is geen betoog tegen het gebruik van stockfoto’s in het algemeen. Als je op een snelle en goedkope manier op zoek bent naar visuele content voor eenmalig gebruik (bijvoorbeeld voor een blogartikel) en geen passend beeld op voorraad hebt, dan kan een stockfoto prima volstaan. Zolang je op jouw website vooral gebruik maakt van authentieke en doeltreffende foto’s die passen bij jouw huisstijl en merk, is het incidenteel gebruik van een stockfoto geen probleem.

Als het gaat om jouw arbeidsmarktcommunicatie zijn stockfoto’s echter uit den boze. Hierbij drie belangrijke redenen waarom:

1. Een stockfoto is niet authentiek.

Het allerbelangrijkste aan arbeidsmarktcommunicatie is dat het authentiek is. Foto’s van modellen die aan een bureau zitten, call center headsets dragen, handen schudden, of een vuist in de lucht maken zijn dat niet. Deze mensen werken niet voor jouw bedrijf en weten niet hoe het is om daar te werken. Ze reflecteren ook niet de waarden en visie van jouw bedrijf. Als je gebruik maakt van een stockfoto, mis je dus de kans om te laten zien hoe het er bij jou echt aan toe gaat. En dat is zonde, want jouw bedrijf heeft een unieke cultuur waarmee het zich onderscheidt van andere werkgevers.

Echte foto’s van jouw medewerkers, gemaakt op jouw kantoor geven wel een waarheidsgetrouwe indruk van hoe het is om bij jou te werken. Daarmee kun je jouw bedrijf profileren als aantrekkelijke werkgever bij precies die mensen die wilt aantrekken.

2. Een stockfoto is cliché.

Wel eens voor de grap op Google gezocht naar “team stock photo”? Ik wel. Dit is het resultaat:

Dat alle foto’s op elkaar lijken is geen toeval. Stockfoto’s zijn relatief goedkoop omdat ze in grote getale worden verkocht. Hoe unieker de foto, hoe minder die op verschillende manieren kan worden ingezet en hoe minder vaak die dus verkocht zal worden. De makers van stockfoto’s hebben er dus belang bij dat ze hun foto’s voor een zo algemeen mogelijk publiek maken. En als je een algemeen publiek probeert aan te spreken, zul je uiteindelijk niemand aanspreken.

3. Heb je een stockfoto uitgekozen? Andere bedrijven hebben exact dezelfde foto geselecteerd.

Van sommige stockfoto modellen worden de foto’s zo vaak gebruikt dat ze inmiddels wereldberoemd zijn geworden. Hier zie je een parodie video die ik van YouTube heb geplukt met een stockfoto model die op  zoveel websites en advertenties van verschillende bedrijven te zien is dat ze bekend is geworden als “the overexposed model”:

Nogmaals, er is niets mis met incidenteel gebruik van stockmateriaal. Hou er echter wel rekening mee dat de meeste mensen aan een stockfoto kunnen zien dat het een stockfoto is en daarom niet geschikt voor elke communicatieuiting. Als je stockfoto’s serieus gaat inzetten voor arbeidsmarktcommunicatie, dan ondermijn je daarmee de geloofwaardigheid van jouw employer brand.

Op zoek naar professionele, authentieke en consistente foto’s, die aansluiten bij het merk en de huisstijl van jouw bedrijf? Neem contact op!

Bekijk hier voorbeelden van ons werk:
Arbeidsmarktcommunicatie foto’s

2017-10-10T18:11:55+00:00